Cookiepolitik

Ricoh anvender dataindsamlingsværktøjer som cookies for at give dig en bedre oplevelse, når du bruger vores website. Du kan læse om ændring af disse indstillinger og få yderligere information om cookies her.

Ricoh: 3D-print er nøgleteknologien for produktionsvirksomheder som vil med i den fjerde industrielle revolution.

Traditionelle produktionsvirksomheder står over for den digitale transformation, og med nye teknologier som kunstig intelligens, 3D-print og robot- og sensorteknologi vil ændringerne tage ekstra fart.

I samarbejde med en japansk partner har Ricoh fået udviklet en 3D-printer til professionelt brug. I et års tid har Ricoh Europe arbejdet med 3DP-markedet. Nu er turen også for alvor kommet til Danmark

"Hastigheden på de teknologiske forandringer afspejler Moore´s Law, og mange virksomheder halter bagud, når det gælder digital transformation. Industri 4.0 betyder en lang række nye muligheder for os alle, men det er også nu, virksomhederne skal handle for at følge med," siger Søren Krogh-Nielsen, adm. direktør i Ricoh Danmark.

Intelligente fabrikker og fokus på den enkelte

"Sammenhængen mellem IoT, service, data og mennesker vil revolutionere produktionen. 3D-print vil være nøgleteknologien for transformationen til Industri 4.0 for produktionsvirksomhederne.

I industrialiseringens tidsalder har vi brugt teknologi til at erstatte arbejdskraft, og vi har flyttet produktion til steder, hvor arbejdskraft var billig. Inden for masseproduktionen vil man altid producere i et så stort antal som muligt for at gøre produkterne billige. Men i takt med at materialer og kvalitet udvikles, vil 3D-teknologien gøre det muligt at printe et enkelt produkt til samme pris eller måske billigere end ved masseproduktion.

Med teknologien får vi mulighed for at skabe intelligente produktionssystemer, fabrikker, services og produkter, som er ekstremt fokuseret på det individuelle behov. Det vil give virksomhederne helt nye muligheder for at integrere kundernes behov og ønsker i udviklings- og produktionsprocesserne. Der er mange masseproducenter, der gerne vil kunne tilbyde mere individualisering og en mere fleksibel produktion, der nemmere kan tilpasses markedsforholdene," fortsætter Søren Krogh-Nielsen.

Vi starter med at inspirere

"Ricoh har valgt at lægge en strategi, der skal gøre de danske produktionsvirksomheder klar til at træffe de rigtige beslutninger inden for 3D-print. Og det starter med at informere om mulighederne. Vi begynder ikke med at sælge maskiner som det første. Vi vil i stedet starte med at tale om strategi og uddannelse. Og vi vil rådgive markedet.

For Ricoh er det vigtigt at komme i kontakt med produktionsvirksomhedernes direktioner. Det er her mindset'et først og fremmest skal justeres til de muligheder, der eksisterer under Industri 4.0 – med robotteknologi, 3DP og kunstig intelligens," fortæller Søren Krogh-Nielsen.

Danmark skal have fokus på muligheder og uddannelse

"Vi vil gerne tale med så mange virksomheder som muligt. Vores mål er i første omgang ikke at få sat et antal Ricoh 3D-printere på markedet i Danmark. Og det er ikke givet, at vores rådgivning ude i virksomhederne vil munde ud i en anbefaling om investering i vores løsning. Måske skal virksomheden først have uddannet personale til at arbejde med 3DP," forklarer Søren Krogh-Nielsen.

"Hele uddannelsessiden halter bagefter på 3DP-området. Det får vi ikke løst 'over night', men vi opfordrer kraftigt uddannelsesmarkedet – og politikerne – til at få 3DP på skemaet, og ikke mindst til at oprette nogle kortere kurser, der kan uddanne og kvalificere operatører til at arbejde med 3DP-produktion.

De fleste virksomheder er kun lige begyndt at bruge den nye teknologi, men der er risiko for, at de måske går glip af de nye muligheder i Industri 4.0, fordi andre allerede har arbejdet med 3D-print i flere år og er i fuld gang med udviklingen af den næste generation af applikationer. Det samme kan man selvfølgelig også sige om andre eksponentielt voksende teknologier," slutter Søren Krogh-Nielsen.

I Danmark vil Ricoh sælge 3D-print gennem Ricohs tekniske 3D-partner Bjarne Rasmussen, indehaver af Copytec 3D Solutions, der siden starten af 1980 har været Ricoh-partner på deres printløsninger. Bjarne Rasmussen har været beskæftiget med 3D-printteknologien i flere år og har ved flere tilfælde været brugt som sparringspartner for virksomheder, der skal indføre 3D-print i produktionen. Copytec og Ricoh vil have stand på hi teknologi- og industrimesse i MCH Messecenter Herning, fra 3.-5. oktober 2017.

Ricoh: 3D-print er nøgleteknologien for produktionsvirksomheder som vil med i den fjerde industrielle revolution
Ricoh har valgt Copytec som deres 3DP-partner. På billedet ses Bjarne Rasmussen, indehaver af Copytec, og Søren Krogh-Nielsen, adm. direktør hos Ricoh. De står foran Ricohs intelligente whiteboard.

Yderligere oplysninger kan indhentes ved kontakt til:
Søren Krogh-Nielsen, Ricoh, 25 57 69 21
Bjarne Rasmussen, Copytec, 40 29 43 23

|Om Ricoh|

Ricoh styrker den digitale arbejdsplads ved at tilbyde nyskabende teknologier og tjenester, der giver mennesker mulighed for at arbejde smartere. Ricoh har været kendt for brancheførende innovation i mere end 80 år og er i dag en global leverandør af dokumenthåndteringsløsninger, IT services, kommercielle og industrielle printløsninger, digitalkameraer og industrielle produkter.

Ricoh-koncernen har hovedkontor i Tokyo og driver virksomhed i mere end 200 lande og regioner. I regnskabsåret, der sluttede den 31.marts 2017, havde Ricoh en samlet omsætning på 2.028 mia. JPY (ca. 18,2 mia. USD).
Ricoh Danmark A/S har hovedkontor i Vallensbæk Strand og filialer i Aarhus og Kolding. Ricoh Danmark har eget landsdækkende servicenetværk samt en række specialiserede partnere over hele landet.
Læs mere på www.ricoh.dk

Kontaktoplysninger:

Ricoh Danmark A/S
Delta Park 37
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 70 10 67 68
www.ricoh.dk

Søren Krogh-Nielsen,
Country Manager
Tlf.: 25 57 69 21
E-mail: soren.krogh-nielsen@ricoh.dk

Kristian Møllbach,
Marketing Manager
Tlf.: 25 57 69 34
E-mail: kristian.mollbach@ricoh.dk

Find os på Facebook: www.facebook.com/ricoheurope
Find os på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Find os på LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-europe
Find os på Youtube: www.youtube.com/ricoheurope
Besøg Ricohs mediecenter på: www.ricoh-europe.com/press