How IT establishes hero status in workplace experience

Tag medarbejdernes oplevelse af arbejdspladsen til nye højder

image

Nyere forskning antyder, at den gennemsnitlige medarbejder kun er på kontoret 1,5 dag om ugen.

Før den industrielle revolution blev arbejdet ofte udført i eller omkring hjemmet i hverv som smed og syerske, der arbejdede ved siden af eller under deres bolig. Men nye fabrikker og maskiner gjorde det mere effektivt for arbejdere at være samlet et sted – et centrum for innovation. 
 
Hvis vi spoler to århundreder frem, har pandemien vist sig at være et tilsvarende vendepunkt for medarbejdernes arbejdsvaner. Selv om den værste del af pandemien er bag os nu, antyder nyere forskning, at den gennemsnitlige medarbejder kun er på kontoret 1,5 dag om ugen.
 
Mens virksomhedsledere kæmper med, hvordan de bedst håndterer de nye arbejdsmodeller, har IT-chefer bag kulisserne stille og roligt forsøgt at opretholde en problemfri oplevelse af arbejdspladsen for alle. Men hvordan kan IT skabe balance mellem behovene hos dem, der er på kontoret en gang om måneden, og dem, der er der fem dage om ugen?
image

86 % af medarbejderne angiver manglende samarbejde eller ineffektiv kommunikation som den primære kilde til fejl på arbejdspladsen.

Mens HR og Facilities' rolle kan se ud til at være fuldstændig adskilt fra IT-ansvaret, er virkeligheden, at de alle arbejder for at nå det samme mål: At støtte medarbejdere og forbedre deres oplevelse på arbejdet. Alligevel er disse afdelinger ofte helt afgrænsede.
 
Du ser for eksempel ofte, at HR, Facilities og IT-afdelinger præsenterer hver deres politikker for at modernisere arbejdspladsen. Ikke alene skaber dette en spænding mellem afdelingerne, fordi de konkurrerer om budgettet, men det kan også skabe problemer længere fremme, når det kommer til medarbejdernes accept eller integration med andre systemer. Faktisk afslørede en ny undersøgelse, at 86 % af medarbejderne angiver manglende samarbejde eller ineffektiv kommunikation som den primære kilde til fejl på arbejdspladsen.
 
For at få mest muligt ud af enhver strategi til at skabe en god oplevelse af arbejdspladsen er virksomheder nødt til at nedbryde de sædvanlige siloer, der findes, og samarbejde om forslag, der vil påvirke arbejdspladsen fra dag 1.

Agilitet er af afgørende nødvendighed i hybridarbejdets tidsalder

Evnen til at rumme både fysisk og virtuelt samarbejde er forventet på arbejdsmarkedet i dag. Selv grundlæggende ting – som at sikre, at medarbejderne kan reservere eller annullere et skrivebord i sidste øjeblik, registrere parkeringspladser på en app og finde rundt i bygningen – kan blive unødvendige forhindringer, der afholder medarbejdere fra at vende tilbage til kontoret, hvis de er for komplekse, utilgængelige eller ikke har implementeret principper, der sikrer en god brugeroplevelse.
 
For at sige det helt enkelt, den rigtige teknologi skal være på plads, så medarbejderne hurtigt og effektivt kan udføre deres arbejde, uanset hvor de måtte være. Teknologien skal ligeledes være tilgængelig og tilpasset alle arbejdsformer, så det at arbejde hjemmefra ikke er til ulempe for dem på kontoret. 
 
Endvidere skal virksomheder vige tilbage fra digitalisering, hvis det blot er for 'digitaliseringens skyld'. Hvis en proces er ineffektiv, vil den stadig være det, selv om den bliver digitaliseret. Det primære mål børe altid have fokus på at sikre, at forbedringer er centreret om medarbejderen. Hvis man skal bruge én app til at reservere et skrivebord, en anden til at reservere et lokale og en tredje til at registrere en gæst, bliver det hurtigt en kilde til frustration for medarbejderne.  
 
I stedet skal IT-chefer finde løsninger, der giver en problemfri oplevelse af arbejdspladsen, og som samtidigt sætter agilitet i højsædet. For eksempel kan en samlet platform til forbedring af arbejdspladsen såsom RICOH Spaces give medarbejderne et komplet sæt værktøjer, der understøtter administration af skriveborde og gæster samt lokalereservation og serviceanmodninger i én enkel app. Disse teknologier gør, at medarbejderne har arbejdspladsen lige ved hånden - og det gør det nemt at vende tilbage til kontoret.
Verdantix Report 2021 Thumbnail image

Brug viden til at planlægge og forbedre din oplevelse af arbejdspladsen

En tilgang til oplevelsen af arbejdspladsen med mennesket i fokus er afgørende. Uden viden om, hvordan medarbejderne bruger arbejdspladsen, vil enhver strategi komme til kort. Indsamling af sådanne oplysninger behøver imidlertid ikke at være en vanskelig proces. Igen kan integreret teknologi fungere som et støtte ved at give virksomheder mulighed for at se, hvilke mødelokaler og skriveborde, der er de mindst populære, vurdere, hvor ofte personer kommer på kontoret eller afsløre, om der er behov for flere samarbejdsrum for at tilpasse sig medarbejdernes behov. Med en integreret platform som RICOH SPACES kan virksomhedsledere opnå en bedre forståelse af medarbejdernes adfærd og tilpasse medarbejderfaciliteterne i overensstemmelse hermed. Disse værktøjer kan også forudsige adfærd såsom den travleste dag på kontoret og derfor fremhæve, hvor der muligvis er behov for alternative løsninger. Ved at designe arbejdsrum, som er skræddersyede til medarbejdernes behov, maksimerer virksomheder medarbejdernes produktivitet, hvilket fremmer vækst og gør, at virksomheden nemmere kan tiltrække og fastholde talenter.

Planlægning frem i tiden

I sidste ende er den rolle, som IT spiller i etableringen af en gnidningsfri oplevelse af arbejdspladsen, vigtigere end nogensinde før. For at gøre dette må IT-chefer overkomme interne kommunikationsudfordringer og samarbejde med andre vigtige beslutningstagere. 
 
Alle løsninger, der introduceres, skal have fokus på mennesket. Sagt på en anden måde, så bør de bedste forslag til at forbedre oplevelsen på arbejdspladsen udvikles med det enkelte menneske i tankerne – uanset hvor de er baseret
 
Som historien viser, er vores forhold til kontoret under konstant udvikling. For at være på forkant og løbende forbedre oplevelsen af arbejdspladsen skal IT-chefer implementere en agil, samarbejdsorienteret og datadrevet respons. RICOH Spaces er den perfekte platform med teknologi, der beriger oplevelsen af arbejdspladsen. 
 
Læs mere om RICOH Spaces her.
Nathan Thomas

Nathan Thomas

Head of Product, RDx Ricoh Europe

Let’s connect

Talk to a Ricoh expert

Transform your workplace with Ricoh’s Managed Print and Automation Services. 

Boost efficiency, reduce costs, and accelerate your journey towards digital transformation. 

Contact us