Digital arkivering – compliance uden informationskaos

Digital arkivering – compliance uden informationskaos

image

Det digitaliserede kontor lyder i teorien tiltalende for mange organisationer

Slut med lange søgetider i arkiverne, besparelser på omkostningerne til udskrivninger, og adgang til de rette oplysninger med et klik. Men når det drejer sig om sikker opbevaring i juridisk forstand, bliver emnet straks mere komplekst – og af ren usikkerhed foretrækker mange organisationer at holde fast i papirarkiver.
 
Men sådan behøver det ikke at være. Vi kan vise jer, hvordan I ubesværet kan introducere digital arkivering, der overholder den relevante lovgivning, i jeres organisation.
image

Digitalisering af kontoret – hvad har jeres organisation brug for

På vej mod en fuldt digital måde at arbejde på vælger mange organisationer i første omgang at reducere problemerne i forbindelse med at søge efter oplysninger. Det indebærer, at opbevaring af fysiske dokumenter suppleres med eller erstattes af en dokumentscanner. F.eks. bliver kvitteringer scannet og kan opbevaret digitalt i ti år, selv efter det termiske papir for længst er falmet. 


Visse standarder for funktionalitet, effektivitet og juridisk sikkerhed skal opfyldes afhængigt af jeres hjemsted og branche. I skal også sikre jer, at I ikke blot kan digitalisere dokumenterne ved hjælp af scanning, men også indeksere dem, så de kan lokaliseres og hentes igen. Det indebærer digitalisering af hver eneste linje af teksten, så de rigtige oplysninger er tilgængelige via en søgning på få sekunder. 


Løsningen kan findes i dokumentstyringssystemer (DMS – document management system). Med disse er det muligt at arkivere al jeres information digitalt. De kan desuden bruges til at scanne indgående dokumenter, fakturaer eller følgesedler, så I har alle relevante filer ét digitalt sted og kan flytte jeres arkivering til skyen eller egne servere. 


Resultatet er et forbedret workflow, fordi jeres autoriserede medarbejdere har adgang til alle relevante data, uanset hvor de befinder sig eller hvilken enhed, de bruger. Desuden kan I lettere beskytte kritiske dokumenter mod uautoriseret adgang, idet digital adgang kan knyttes til bestemte adgangskoder, ID'er og IP-adresser. Med VPN-systemer er adgang til filer på farten eller fra hjemmekontoret lige så sikker som på selve arbejdspladsen. 


Endelig er det muligt at sikre den juridiske gyldighed af kontrakter i jeres DMS med en elektronisk signatur. 

Digital arkivering

Arkivering i en digitaliseringskontekst betyder langsigtet og uforanderlig opbevaring. Afhængigt af organisationens størrelse kan dette ske med en outsourcet serviceinfrastruktur i skyen eller på egne servere. Når informationen er arkiveret, kan autoriserede medarbejdere få adgang til oplysningerne hvor som helst fra.

Uforanderlighed

Dokumenter med opbevaringskrav må ikke ændres digitalt eller skal være forsynet med en log i tilfælde af ændringer (f.eks. ved fejl eller revidering). Dette sikrer, at alle ændringer, forfattere og data forbliver klart sporbare. Med certificering sikres det, at det digitale dokument og papirdokumentet er identiske. 

Med et fyldestgørende DMS behøver man ikke at bekymre sig om nogen af disse aspekter. Systemet udfører alle nødvendige tiltag for at de digitale oplysninger overholder relevante lovkrav, inkl. dokumentation.

Konklusion – Sæt en sikker og effektiv stopper for problemer med filer

Digital arkivering gør hverdagen på arbejdspladsen meget mere ubesværet for medarbejderne.

Med hurtigere og mere sikker adgang alle steder fra og sikker, digital signering kan arbejdet blive mere dynamisk, mens lovgivningskrav stadig overholdes. 


Vi kan hjælpe jer med at identificere og implementere den rigtige digitale arkiveringsløsning til jeres organisation. 

 Ricoh er en global specialist i digitalisering af arbejdspladser. Vi udnytter vores globale rækkevidde, erfaring og relationer til at yde support af høj kvalitet til organisationer af alle størrelser.

Let’s connect

Talk to a Ricoh expert

Transform your workplace with Ricoh’s Managed Print and Automation Services. 

Boost efficiency, reduce costs, and accelerate your journey towards digital transformation. 

Contact us