Robotterne kommer – og de bliver dine nye kollegaer
06.12.2016

Robotterne kommer – og de bliver dine nye kollegaer

Der er på det seneste blevet spekuleret meget over, hvornår vi kan forvente robotternes indtog på den moderne arbejdsplads – og med god grund. Robotterne er uden tvivl på vej, men hvor vil de gøre deres primære indtog, og hvordan vil de forme fremtidens arbejdsmarked?

Den oplagte anvendelse for robotter har hidtil været i den industrielle verden, hvor vi kan bruge robotter til at producere langt hurtigere, end menneskehænder kan. Nu eksperimenterer mange virksomheder med at få robotterne ud af produktionshallerne, og virksomheder som eksempelvis Boston Dynamics har skabt menneskelignende robotter med funktionsdygtige ben og arme, mens andre med stor succes efterligner menneskelige ansigtstræk.

Det er måske svært at forestille sig en menneskelignende robot byde dig velkommen i en reception eller en hotellobby, men på et japansk hoteler det faktisk allerede virkeligheden. Tidligere på året satte det engelske University of Birmingham desuden gang i et to-måneders forsøg, hvor ”Betty” – en gul robot på hjul – kom i lære som kontorleder.

Det er sjove eksempler med stort potentiale, men de kræver stadig meget arbejde. I stedet for personlige robot-assistenter er det lige nu mere sandsynligt, at vi i højere grad vil se RPA (Robotic Process Automation) gøre sit indtog i vores hverdag på arbejdet.

RPA kan hjælpe med at udføre de mange tidskrævende baggrundsfunktioner, som mange mennesker i dag er tvunget til at udføre som en del af deres arbejde. Det kan eksempelvis være it-support, workflow management, administration og fjernhåndtering af digital infrastruktur.

Egentlig er RPA en direkte anvendelse af AI – kunstig intelligens – og det er et område, som for alvor forventes at eksplodere i de kommende år. Vi skal dog ikke forvente, at AI’en overtager vores arbejde i morgen, men nærmere at teknologien vil hjælpe os med at træffe bedre beslutninger på jobbet.

Et eksempel fra min egen verden er udviklingen af vores intelligente interaktive whiteboard. Sammen med IBM har vi skabt det intelligente mødelokale. Ved hjælp af IBM Watson-teknologien har Ricoh udviklet det kognitive whiteboard, så det nu er muligt at få intelligens ind i møderne, fx automatiske mødereferater og opfølgning på aktionspunkter. Indtil videre kan whiteboardet tale syv sprog og tager både højde for det, der præsenteres, skrives og siges. Forestil dig, at du sidder i København og deltager på et videomøde med dine kolleger i Japan, som med det samme vil kunne se alle vigtige notater på japansk... Her kan man tale om effektivitet, der ikke går tabt i oversættelsen!

RPA er allerede aktiv i en lang række processer, hvor vi ikke umiddelbart tænker over det. Et af de tidligste eksempler på RPA er hæveautomaten, der kom på markedet i 1960’erne.

Før hæveautomaten var det kun muligt at hæve penge inden for bankens åbningstider, og processen krævede, at en person med pen og papir udfyldte og indrapporterede en lang række data. I takt med at computerchips bliver bedre og kraftigere, så bliver mulighederne også større. Et af de seneste eksempler er scan-selv-køer i supermarkeder.

På arbejdspladserne vil RPA leve bag kulisserne og kommunikere med de systemer, der allerede er i spil. RPA’s domæne bliver håndtering af data, og særligt big data analytics. Den nye bølge af robotter vil blive udformet til at analysere, behandle og reagere på data.

Jeg forestiller mig også, at dokumenthåndtering i højere grad bliver en automatiseret proces. Det sker allerede med eksempelvis fakturering, og det frigiver medarbejdertid, som kan bruges på opgaver, der kræver et menneskeligt touch.

Der er ingen tvivl om, at robotter er på vej, og de vil uden tvivl være med til at forme fremtidens arbejdspladser. Vi får næppe en robot som sidekammerat lige med det samme, men ”black factories” – hvor der kun arbejder robotter – vil med stor sandsynlighed blive den nye standard. Samtidig bliver det spændende at se, hvordan RPA kan hjælpe med at frigøre tid på kontorerne, og hvilke opgaver vi i stedet vil bruge den på.


|Om Ricoh|

Hos Ricoh styrker vi digitale arbejdspladser gennem innovative teknologier og tjenester, der gør det muligt for mennesker at arbejde smartere, uanset hvor de er. 

Ricoh er en førende leverandør af digitale tjenester, workflow- og dokumenthåndteringsløsninger samt kommercielle og industrielle printløsninger, der er designet til at understøtte digital transformation og optimere virksomhedens resultater.

Med hovedkvarter i Tokyo når Ricoh Group ud til kunder i ca. 200 lande og regioner, understøttet af viden, teknologier og organisatoriske evner og erfaringer, der er blevet næret gennem virksomhedens 85-årige historie. 

I regnskabsåret, der sluttede marts 2023, havde Ricoh Group en global omsætning på 2.134 milliarder yen (ca. 16 mia. USD). Det er Ricohs mission og vision at forstå og transformere måden, som mennesker arbejder på, så vi kan frigøre deres potentiale og kreativitet – og sammen realisere en bæredygtig fremtid. 

Ricoh Danmark A/S har hovedkontor i Vallensbæk Strand og filialer i Aarhus og Kolding. Ricoh Danmark har desuden eget landsdækkende servicenetværk, samt en række specialiserede partnere over hele landet.


Læs mere på www.ricoh.dk

Kontaktoplysninger:
Ricoh Danmark A/S
Delta Park 37
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 70 10 67 68
www.ricoh.dk
Søren Steendahl,

Country Manager 

Tlf.: 29 29 61 91

E-mail: soren.steendahl@ricoh.dk
Find os på Facebook: www.facebook.com/ricohdanmark
Find os på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Find os på LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-danmark-a-s 
Find os på Youtube: www.youtube.com/ricoheurope
Besøg Ricohs mediecenter på: www.ricoh.dk/nyheder-og-events/presserum