Hvordan ser din branche ud i 2020?
17.10.2016

Hvordan ser din branche ud i 2020?

Uanset om det er inden for sport, musik eller i forretningsverdenen, kan det være ekstremt svært at forudsige den næste store ting. Forståeligt nok, da de fleste af os ikke kan spå om fremtiden. Men der er én ting, jeg godt vil satse på, og det er teknologi.

Af Søren Krogh-Nielsen, adm. dir. Ricoh Danmark


Vi er i fuld gang med Industry 4.0, en spændende tid, hvor digital disruption og Internet of Things skaber uundgåelige forandringer.
Som direktør i Ricoh Danmark er min opmærksomhed rettet mod de ændringer, jeg oplever i printbranchen. Sammen med udviklingen inden for 3D-print er det virkelig en fascinerende periode, tech-branchen går i møde. Når dette kombineres med robotteknologien og kunstig intelligens, står vi overfor for nogle muligheder, som med garanti vil genopfinde hele printindustrien.
Denne type disruption er naturligvis ikke kun begrænset til printbranchen, den er allerede i gang i mange sektorer – bare se på det store antal virksomheder, der har lanceret virtual reality i år, heriblandt Vive, Occulus og Sony. Og dette er kun begyndelsen. Hastigheden af udviklingen inden for nye teknologier vil fremskynde dette yderligere. Det er hvordan virksomhederne reagerer på disse tendenser, der vil være afgørende for deres succes i fremtiden.

Fokus på kundernes individuelle behov
I dag kan udbydere af printservices forudse, tilpasse sig til og reagere på kundernes behov hurtigere og bedre end set før. I stedet for bare at maksimere ydeevnen kan vi bruge vores teknologi til at tilbyde kunderne værdifulde og individuelt tilpassede løsninger.
Vores teknologi betyder, at maskinerne er klogere end nogensinde før, og vi kan minimere reparations- og vedligeholdelsesomkostninger. I fremtiden vil vi selv kunne forudsige potentielle fejl og forebygge problemer, før de sker. For kunden vil det betyde, at der er mindre (eller slet ingen) nedetid.
Et andet fag, som har gennemgået en stor forvandling, er forlagsbranchen. Digitalprint har revolutioneret forretningsmodellen, og ifølge analysebureauet Smithers Pira vil digitalprint udgøre 46 % af dette marked i 2020. Dette går også hånd i hånd med den enorme vækst, vi forventer at se i dette segment. Ved at anvende de nyeste teknologier kan virksomhederne hurtigt omstille sig og printe små oplag i en kvalitet på højde med offsettryk.
Ligesom mange andre virksomheder ønsker forlagene også at reducere lagerbeholdninger, minimere risici og reagere hurtigere på kundeefterspørgsel. Derfor er avancerede digitale systemer afgørende, hvis de skal imødekomme fremtidens krav og forblive konkurrencedygtige.

Vi har alle mulighed for at skabe ny forretning
Det kræver konstant udvikling, mod, fokus og stor kreativitet at være med til at forme markedet. For evnerne og kompetencerne til at være ekstremt kundeorienteret, fokusere på individuelle ønsker og skabe de fremtidige behov hos kunderne kræver en helt anden tilgang end blot at tilfredsstille de umiddelbare behov.
Den teknologiske udvikling bevæger sig i en hastighed som aldrig set før, og mange traditionelle virksomheder halter bagud, når det gælder digital transformation. Samtidig betyder disruption af hele industrier og brancher, at de konkurrenter, vi traditionelt set har holdt øje med, ikke nødvendigvis er dem, vi bør se som en udfordring. Konkurrencen kan komme fra mindre virksomheder, som skaber helt nye forretningsmodeller og overhaler os inden om, før vi når at genopfinde os selv. Men når det er sagt, har vi alle de samme muligheder for at skabe ny forretning.
I 2020 vil min verden inden for print se meget anderledes ud end i dag. Og når jeg tænker på nyskabelser som kunstig intelligens og robotteknologi, så er denne futuristiske vision, der for kort tid siden blot var science fiction, ved at blive til virkelighed, og det vil skabe et stort potentiale for nye forretningsmodeller.

|Om Ricoh|

Hos Ricoh styrker vi digitale arbejdspladser gennem innovative teknologier og tjenester, der gør det muligt for mennesker at arbejde smartere, uanset hvor de er. 

Ricoh er en førende leverandør af digitale tjenester, workflow- og dokumenthåndteringsløsninger samt kommercielle og industrielle printløsninger, der er designet til at understøtte digital transformation og optimere virksomhedens resultater.

Med hovedkvarter i Tokyo når Ricoh Group ud til kunder i ca. 200 lande og regioner, understøttet af viden, teknologier og organisatoriske evner og erfaringer, der er blevet næret gennem virksomhedens 85-årige historie. 

I regnskabsåret, der sluttede marts 2023, havde Ricoh Group en global omsætning på 2.134 milliarder yen (ca. 16 mia. USD). Det er Ricohs mission og vision at forstå og transformere måden, som mennesker arbejder på, så vi kan frigøre deres potentiale og kreativitet – og sammen realisere en bæredygtig fremtid. 

Ricoh Danmark A/S har hovedkontor i Vallensbæk Strand og filialer i Aarhus og Kolding. Ricoh Danmark har desuden eget landsdækkende servicenetværk, samt en række specialiserede partnere over hele landet.


Læs mere på www.ricoh.dk

Kontaktoplysninger:
Ricoh Danmark A/S
Delta Park 37
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 70 10 67 68
www.ricoh.dk
Søren Steendahl,

Country Manager 

Tlf.: 29 29 61 91

E-mail: soren.steendahl@ricoh.dk
Find os på Facebook: www.facebook.com/ricohdanmark
Find os på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Find os på LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-danmark-a-s 
Find os på Youtube: www.youtube.com/ricoheurope
Besøg Ricohs mediecenter på: www.ricoh.dk/nyheder-og-events/presserum